Moeders / Mevrouw M.L.C. Cornelissen-Dijken

plaats hier opmerkelijke verhalen van je diensttijd bij de stoters
Plaats reactie
wout stellaard
Berichten: 47
Lid geworden op: 21-02-2013 20:19

Moeders / Mevrouw M.L.C. Cornelissen-Dijken

Bericht door wout stellaard » 21-02-2013 21:17

Mevrouw M.L.C. Cornelissen-Dijken, echtgenote van Luitenant-kolonel Cornelissen, de commandant van het 3de Bataljon Regiment Stoottroepen (3 RS) tijdens de Indiëperiode, zette zich op verzoek van haar man op bijzondere wijze in voor de nabestaanden van de in Indië gesneuvelde mannen van dat bataljon.
Nadat overste Cornelissen zelf in Indië was omgekomen, was dat voor haar geen reden de Stoters de rug toe te keren. Integendeel! Met nog meer toewijzing zette zij 'haar taak' voort. Door haar werk kreeg zij al snel de 'Eretitel' Moeder van de Stoottroepen toebedeeld, maar velen zullen haar kennen als 'Moeders'.

Ook na de Indiëperiode heeft zij zich tot op zeer hoge leeftijd op onnavolgbare wijze ingezet voor de Stoters en hun familieleden; in het bijzonder voor de nabestaanden van Stoters die tijdens hun diensttijd bij het Regiment Stoottroepen kwamen te overlijden.

Bij Koninklijk Besluit 38 van 8 april 1965 werd mevrouw Cornelissen benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Voor vele dienstplichtige Oud-Stoters heeft zij bekendheid verworven door haar aanwezigheid tijdens compagnies- en bataljonsoefeningen in het buitenland, waar zij tijdens de 'gevechtspauzes' de mannen (en later ook de vrouwen) voorzag van soms noodzakelijke 'aanvullingen' op het gevechtsrantsoen.

Ondanks vele lichamelijke ongemakken en de ziektes, die op latere leeftijd haar werk belemmerden, heeft zij bijna tot aan haar dood haar levenswerk mogen verrichten.
Mevrouw M.L.C. Cornelissen-Dijken, Moeders, overleed op 25 juni 2000 in de leeftijd van 87 jaar.
Vele Stoters zullen haar dankbaar zijn.
Mijn tijd in het TS peleton van 1979 tot 1983 was top. Mijn maten zou ik graag weer eens zien.
Tegenwoordig bezig met het vervoeren van mensen met een beperking (Regiotaxi)

Plaats reactie